“Ga Lerend door het leven”
Y. Tazouagh 2022
Introductie
Stakeholders dat ben jij, zijn zij en wij.
Organisaties bestaan uit een wirwar van relaties, bewust of onbewust ontwikkeld. Jij en je collega’s hebben de bedrijfsfocus voor een groot gedeelte te danken aan het inzetten van die relaties. Stakeholdermanagement is dan ook het managen van de relatie met elke stakeholder.
Om het stakeholdermanagement concept op de juiste wijze aan te bieden leveren wij al jaren lang masterclasses. Wij leren deelnemers op basis van kennis, inzicht en toepassing bestaande en eigen theorieën praktisch te gebruiken. Met de drie niveaus van de masterclasses: Novice, Intermediate en Advanced krijgt elke individu een goed beeld over hoe een stakeholdermanagement Canvas, bewustwordingscirkel en andere modellen kunnen worden ingezet. Tijdens de masterclasses leer je alle stakeholders herkennen, belangen analyseren en ontwikkel je strategische waarde voor een lange termijn samenwerking.
Door de toename van big data, social media, onvoorziene situaties (corona), versplintering van het politieke landschap en de toenames van burger initiatieven. Kun je maar beter voorbereid zijn op invloeden welke van lokaal, regionaal, landelijk of internationaal belang kunnen zijn op jouw organisatie. Organisaties bestaan uit een wirwar van relaties, bewust of onbewust ontwikkeld. Jij en je collega’s hebben de bedrijfsfocus voor een groot gedeelte te danken aan het inzetten van die relaties. Stakeholdermanagement is dan ook het managen van de relatie met elke stakeholder.
In deze tijd moeten we onszelf snel kunnen aanpassen en kunnen schakelen zodat we met een diversiteit van belangen en doelgroepen kunnen communiceren. Al deze stakeholders die je pad kruisen hebben verschillende belangen van activiteiten die ze opeisen. Voor jou de taak om op de juiste wijze te communiceren.
Door te specialiseren in stakeholdermanagement, kun jij als individu of met je team binnen een organisatie ervoor zorgen dat de communicatie wordt geoptimaliseerd waardoor de purpose van elke stakeholder wordt gewaarborgd. Om het stakeholdermanagement concept op de juiste wijze aan te bieden leveren wij al jaren lang masterclasses. Wij leren deelnemers op basis van kennis, inzicht en toepassing, bestaande en eigen theorieën direct in te zetten.
Met de drie niveaus van de masterclasses: Novice, Intermediate en Advance krijgt elke individu een goed beeld over hoe een stakeholder analyse opgesteld wordt. Door gebruik te maken van verschillende modellen en het enthousiasmeren van de stakeholder (engagement), creëert de deelnemer een stakeholder journey. Daarnaast wordt er een beroep gedaan op je eigen inzicht doormiddel van de bewustwordingscirkel. Je ontwikkeld belangen te analyseren en strategische waarde voor een lange termijn samenwerking te bepalen. Tenslotte hebben we allemaal met stakeholders te maken.

“Elke persoon of groep die wordt geraakt door hoe een organisatie toe werkt naar het verwezenlijken van de eigen doelen”
Freeman ‘1984