Tijdens marketing gesprekken wordt vaak aangegeven dat herhaling de beste manier is om bepaalde onderwerpen te onthouden.
Bij stakeholdermanagement is niet alleen herhaling de kracht van de boodschap, maar ook wat je zou moeten herhalen of weten. We weten dat stakeholdermanagent draait om een persoon of groep, welke wordt geraakt door hoe een organisatie toewerkt naar het verwezenlijken van de eigen doelen (Freeman, 1986). Een persoon of groep bestaat uit mensen welke in organisaties (groot of klein) werkzaam zijn, heel logisch. Maar besef wel dat er heel veel organisaties in Nederland gevestigd zijn; heel veel stakeholders dus. Al deze personen binnen of buiten organisaties hebben een kwaliteit of een specialisme en worden verwacht agile te werken. Werken met deze groepen en personen met een bepaald specialisme houdt in dat we een redelijke of gedegen kennis mogen verwachten van bestaande functies en kennis van bedrijfstakculturen en of industrieën mogen hebben. In de wereld van stakeholder engagement lijkt het dat de boodschap in dit werkveld overeen komt met wat wij al heel lang denken. Stakeholdermanagement kan gezien worden als “Een specialist zijn door generalist te blijven” (Willemse, 2018). Direct een reden om interne stakeholders blijvend te informeren dat long life learning een ideale manier is om scherp te blijven. Charlotte Labee (Nyenrode, 2021) gaf recentelijk aan dat het menselijke IQ wel flexibel blijkt, en dat personen altijd kunnen door ontwikkelen. En dit is precies waarom het vak stakeholdermanagement zo mooi is: we zijn nooit uitgeleerd.