Blog

Bewustwording voor SDG’s en stakeholders is voor elke dag

Tijdens het trainen en coachen van bedrijven merken we dat de SDG’s en Stakeholdermanagement twee woorden zijn welke te pas en te onpas worden gebruikt.

We zien dat organisaties de woorden graag voor marketing redenen wilt inzetten maar dat er intern geen stabiele of duidelijke definitie is.

Intern, binnen organisaties ontstaat er een disbalans omdat de definitie door medewerkers zelf wordt ingevuld.

Medewerkers binnen organisaties zijn over het algemeen welwillend en zien de belangen om SDG’s in te zetten en om dit te kunnen delen met de stakeholders van de organisatie.

Voor het implementeren van de SDG’s adviseren we om duidelijk aan te geven welke van de doelen van belang zijn en op wat voor termijn ze worden ingezet.

Zijn ...

Lees meer

1st SDG Café Brabant

In 2015 zijn door de United Nations 17 Social Development Goals, kortweg: SDG’s opgesteld om de wereldtoekomst gericht te verduurzamen. Concreet houdt dit in dat er aan bedrijven wordt gevraagd om op een innovatieve manier naar de totale supply chain te kijken en dit zo maatschappelijk verantwoord aan te passen voor 2030.

Omdat niet alle 17 SDG’s even overzichtelijk blijken te zijn hebben bedrijven vaak het gevoel dat dit niet voor hun organisatie telt. Tijdens de interactieve workshop van Wouter Winters van Pidzh (Partner in Duurzaamheid) wordt er op een luchtige maar doelgerichte wijze aangegeven op welke manier de SDG’s invloed hebben op jouw bedrijfsvoering.

Deze sessie is de kick-off van het SDG Café Brabant, waar De BIZ initiator van ...

Lees meer

GrowthMapper een nieuwe tool voor MKB Nederland

Als MKB ondernemer heb je vaak te weinig tijd waardoor beslissingen snel worden genomen. Afgelopen week gaf een internationale ondernemer heel mooi aan “Je rent richting het kruispunt, maakt een snelle beslissing en rent verder. Dan kijk je net te laat om en besef je dat niet de juiste afslag is genomen.” Deze manier van ondernemen is niet verkeerd maar juist heel herkenbaar voor ons als ondernemers. We rennen maar door omdat we hebben geleerd dat je kansen moet pakken en snel moet handelen. Maar gunnen we onszelf de tijd om te kijken naar wie we echt zijn en waar we met ons bedrijf staan of naar toe willen? Neem je de tijd om je onderneming goed te analyseren?

Onderzoek ...

Lees meer

IPMA Nederland geeft inside in Stakeholdermanagement

Op 7 juli 2021 heeft IPMA Nederland, “the project management association of IPMA” met ruim 2000 leden. Het onafhankelijke platform om te werken aan duurzaam professionele groei gevraagd of ik een workshop kon samenstellen voor stakeholdermanagement tijdens internationaal ondernemen. Tijdens de avond werden de deelnemers verwelkomt door een machtig spelletje kahoot om de kennis te testen. Tijdens het beantwoorden van de vragen bleek dat er al veel verschillen waren betreft de omgang met stakeholders. Dit gaf voldoende stof om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen waarbij het dialoog hoog tij voerde. Wil je nog even door lezen wat de opzet was van de avond click dan even door naar de IPMA side. https://ipma.nl/stakeholdermanagement-een-begrip-of-belang-voor-succesvol-internationaal-ondernemen/

Lees meer

SDG Café Noord-Brabant

Al vanaf 2017 wordt ik geënthousiasmeerd en geïnspireerd door voormalig United Nations Directeur Thea Fierens. Met haar passie heeft zij een onafhankelijk en informeel netwerk opgericht welke zich inzet voor de Sustainable Development Goals (duurzame ontwikkelingsdoelen). Met Willemse Consultancy steun ik al jaren verschillende maatschappelijke initiatieven. Het is dus ook geen nieuws dat ook ik de SDG’s omarm.

Door mijn grote netwerk wil ik graag bedrijven (MKB en multinationals) bewust maken van wat de SDG’s inhouden en hoe belangrijk het is om zakelijk te gebruiken. In samenwerking met deBIZ (de internationale businessclub van Noord-Brabant) heb ik het SDG Café Noord-Brabant mogen opstarten.

Het 1st SDG Café zou plaats vinden (april 2020) in het innovatieve ondernemerscentrum van Cosun Beet Company (na ...

Lees meer

Herhaling is de kracht van de boodschap

Tijdens marketing gesprekken wordt vaak aangegeven dat herhaling de beste manier is om bepaalde onderwerpen te onthouden.

Bij stakeholdermanagement is niet alleen herhaling de kracht van de boodschap, maar ook wat je zou moeten herhalen of weten. We weten dat stakeholdermanagent draait om een persoon of groep, welke wordt geraakt door hoe een organisatie toewerkt naar het verwezenlijken van de eigen doelen (Freeman, 1986). Een persoon of groep bestaat uit mensen welke in organisaties (groot of klein) werkzaam zijn, heel logisch. Maar besef wel dat er heel veel organisaties in Nederland gevestigd zijn; heel veel stakeholders dus. Al deze personen binnen of buiten organisaties hebben een kwaliteit of een specialisme en worden verwacht agile te werken. Werken met deze groepen ...

Lees meer

Inventors ‘Day

Elk jaar op 17 Januari is het weer uitvindingen van het kind. Jaarlijks bedenken meer dan vijfhonderd duizend kinderen innovatieve uitvindingen, games en of andere gadgets. Geïnspireerd door Benjamin Franklin, die ruim 300 jaar geleden op 12-jarige leeftijd de flippers (zwemvliezen) uitvond om zo sneller te kunnen zwemmen en meer plezier te hebben.

‘’Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’’ is het bekende spreekwoord. De jeugd moet al op jonge leeftijd betrokken worden bij de maatschappij volgens velen, om zo verbonden te worden met de gemeenschap waarin ze opgroeien. De jeugd gaat hierdoor oplossingen vinden van dagelijkse uitdagingen of problemen. Vandaag de dag zien we dat kinderen veel innovatieve ideeën hebben om maatschappelijk problemen op te lossen. Veel van deze ...

Lees meer

Internationale Dag van Gelijkheid op het Werk

Willemse Weetjes/Waardes

Vandaag is het internationale gelijkheid op het werk dag. Hoe gelijk is het bij u op het werk en hoe belangrijk is dit?

53% van alle Nederlanders vinden dat er gelijkheid is op het werk. Wereldwijd vinden 49% van alle mannen dat er gelijkheid is en 32% van alle vrouwen. Dit blijkt uit een onderzoek van Ipsos. Natuurlijk heeft dit niet alleen te maken met het geslacht, maar ook met: levensovertuiging, ras, nationaliteit, burgerlijke staat, leeftijd, soort contract, arbeidsduur etc. Maar hoe belangrijk is gelijkheid op het werk? Als er meer gelijkheid ontstaat op het werk zal er automatisch meer diversiteit ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een hogere diversiteit, vaak succesvoller zijn dan bedrijven met ...

Lees meer

Innoveren, groeien en reduceren. 2021 wordt een geweldig jaar.

Zorg dat dit jaar je bedrijfskosten worden gereduceerd, maar dat groei, kennis en innovatie wordt gestimuleerd. 

Voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is veel expertise nodig, maar ook financiën. Als erkent RvO subsidieadviseur biedt Willemse Consultancy beiden aan. 

Met 25 jaar internationale ervaring is Perry, van Willemse Consultancy, een expert op het gebied van internationalisering. Zijn ervaring is opgebouwd door in meer dan 40 verschillende landen te hebben gewerkt, terwijl hij werkzaam was voor bedrijven welke zijn gevestigd in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, China en India. Willemse heeft hierdoor een enorme kennis van internationale strategieën, sales, marketingmethoden en bedrijfsculturen. Zijn netwerk wordt op nationaal en internationaal niveau ingezet om kennis, groei en innovatie te promoten. Om op ethische ...

Lees meer